fixat fransarna.

 
Fixade mina fransar hos finaste Maria igår.
Är verkligen jätte nöjd!

Min PT Klient: Johanna övar knäböj

 
I veckan ville fina Johanna öva på knäböjsteknik. 
Sagt och gjort!
Det finns många olika steg som man behöver tänka på och många pusselbitar som ska läggas på plats.
 
I Johannas fall får hon en stor svank när hon gör knäböj, vilket i sin tur gör ont i ryggen. 
Därför har hon fått jobba mycket med pilatesboll och en pinne för att lära sig kontrollera sin svank.
Genom övningarna har hon tillsammans med mig hittar hur hon gör för att få en mindre svank i just knäböj.
Detta underlättar genom alla övningar som hon gör eftersom en stor fördel är att kunna ställa in hur mycket/lite svank ska jag ha.
Därefter började jag titta på hur långt ner ska Johanna gå, hur jobbar hennes fötter,knä och höfter.
Hur placerar hon sina händer och armbågar. Var lägger hon stången och hur ser det ut i nacken.
Mycket att tänka på och mycket att ta hänsyn till. 
 
Teorierna är många om hur långt ner man ska gå i ett knäböj.
Vi slår hål på det en gång för alla.
Du ska gå så långt ner som DU kan men bibehållen teknik utan att bäcknet "faller in" och rumpan slutar jobba.
punkt slut.
Vet du inte var/när detta är så be någon som kan titta åt dig.
 
På bilden ser ni att Johanna har ett gummiband ovanför knäna.
Det är för att vi jobbar med att minska "vobblandet" i knäna. Alltså knäna skakar lite ut och in under knäböjet.
På bilden ska gummibandet dra knäna innåt och då måste Johanna pressa detta utåt och på så sätt stärka de små musklerna som hjälper knäna i knäböj.
 
Johanna har gjort ett fantastiskt jobb och jag är verkligen jätte stolt över henne.
Hon är på god väg till att lyckas med det perfekta knäböjet och att få rumpan till att jobba!

Favorit ryggövningar.

 
En av mina absoluta favorit rygg övningar är latsdrag i cabelcross.
Jag tycker att man får mycket bättre kontakt med musklerna här, men det är en smaksak.
 
Här kommer en lista på mina favorit övningar i mitt ryggpass:
- Chins
- Latsdrag CC
- Stående rodd i CC
- En armsrodd
- Rygglyft 
- Stångrodd
 
Vad har ni för favoriter?