Vilka kosttillskott använder jag?

 Något som är en vanlig fråga som jag får är vilka kosttilskott jag använder.
Först vill jag poängtera att kosttilskott är inget krav när man tränar! Och jag säger alltid att kosten är viktigare, se till att äta ordentligt så får du oftast allt du behöver.
Jag använder ytters få kosttilskott, som ni kan se.
Och om jag glömmer att ta det, ja jag överlever och min träning bllir av ändå.
 
Texten om produkterna har jag lånat från gymgrossisten.se då jag tycker att de beskriver det enkelt och bra!
Och jag vill ge en uppmaning, lägg inte massa pengar på kosttillskott som du ändå inte tycker om/ vet vad det är eller kommer använda!
 
 
 
Kort om BCAA

BCAA står för Branched-chain amino acids och är det internationella samlingsnamnet för de tre grenade aminosyrorna L-LeucinL-Valin och L-Isoleucin.
Totalt finns det 20 aminosyror och av dem är det dessa tre som har störst inverkan på stimulansen av muskelproteinsyntesen. Det unika med BCAA är att de direkt efter konsumtion når musklerna utan att behöva mellanlanda och metaboliseras i levern.
I musklerna verkar de genom att stimulera tillväxt och motverka nedbrytning. BCAA bidrar således till ökningar av ren muskelmassa och förhindrar kroppen från att hamna i ett katabolt läge.

 

Kort om proteinpulver

Protein är ett energigivande näringsämne som är livsviktigt för kroppens funktioner. Proteiner deltar bland annat i olika enzymreaktioner och utgör tillsammans med ändra ämnen viktiga hormoner i kroppen. Dessutom består musklerna till stor del av just protein.
En proteinmolekyl är uppbyggd av 20 olika enheter, så kallade aminosyror. Att ha ett högt proteinintag har flera fördelar när det kommer till såväl muskeltillväxt som viktnedgång men att få i sig optimala mängder protein enbart genom livsmedel i den dagliga kosten kan bli både kostsamt och opraktiskt.