Kom igång efter förkylning

Jag har alltid varit noga till mian klienter att de inte får komma på våra träningar om de är sjuka.
Extra viktigt om de nyligen blivit sjuka. 
Är det bara lite halsont och lite hosta så kör vi ett väldigt lugnt pass, ofta lätta vikter med fokus på teknik, rörlighets träning eller så har vi ett coachingsamtal. 
Men är det mer ont, mer hosta, huvudvärk, känner sig seg och krasslig så nej stanna hemma!
 
Detta är något jag säger av två skäl.
1. Om du har en infektion i kroppen så kommer träningen inte hjälpa dig.
Din kropp är upptagen med att ta hand om infektionen, låt den då göra det. 
 
2. smittorisken är för stor
Låter jätte självikt men nej jag vill inte bli sjuk, och det vill nog inte alla andra på gymmet heller. 
Så om inte för din egen skull så för alla andras skull stanna hemma om du är sjuk.
 
Men hur gör man då när man börjar känna sig lite bättre och ska börja träna igen.
Börja inte där du slutade, börja försikt.
Kör lättare styrketräning eller rörlighetsträning.
Varför inte slå två flugor i en smäll och träna lågintensiv träning utomhus?
Frisk luft gör dig gott brukar de ju tjata om.
 
När du känner dig bättre kan du öka träningen succesivt.
Sen är du tillbaka där du slutade igen.
Men låt kroppen vara sjuk om du är sjuk, vila och ta hand om dig. Och håll dig från gymmet under några dagar.