Tankar från en morgonpromenad 26 juli 2017

Godmorgon!
Idag vaknade jag tidigt, J skulle upp kl 7 av någon anledning som jag fortfarande inte förstått.
Det slutade med att jag gick upp kl 7 och han gick upp en timme senare. 
 
Började min morgon med en promenad.
Idag känner jag mig stark och fokuserad. Ni som läste det här inlägget förstod nog att jag inte planerade att ge upp, tvärrtom jag ska bevisa för mig själv att jag minsann också kan! 
Så jag började med en 30 minuters promenad, tillsammans med tyngreträningssnack i lurarna så gick det fort.
 
Idag pratade dom om äldre som bör träna och nackdelarna för de som inte tränar.
Något som jag tänker ofta på. Om jag inte tar hand om mig själv idag, hur kommer jag då må när jag är 60?
Om jag inte rehabtränar de skador jag har, kommer de bli värre om 10 år?
Det finns ingen garanti för att mitt träningsintresse finns kvar om 20 år, man vet ju aldrig vad som händer i livet. 
Gör vad du kan nu för att kroppen och huvudet ska må bra idag och i framtiden.
 
Ta dig tid att träna vad du kan & våga pusha dig.
Du behöver inget gymkort! Jag tränar ofta hemma och du kan göra massor utan redskap, allt du behöver är en yta att vara på. Tips på bra appar:
7 min workout 
FMTK (försvarsmakten)
NTC (nike training club)
HIIT - är en klocka som räknar sekunder jag använder den mest till tabata, så om du har lite fantasi att sätta ihop ett eget pass så är denna kanon!
 
Blanda träning
Styrka, kondition och balans/konrdination. 
 
Glöm inte explosiviteten
Det vi snabbt tappar ju äldre vi blir är vår explosvitet så glöm inte att träna det. 
Tips
ryck/stöt övningar
Hopp och snabb press, exempelvis gå ner långsamt i en knäböj och sen ställ dig upp snabbt. Vill du ta det ett steg längre så hoppa upp. 
Intervaller (idioten som man gjorde på fotbollsträningen är kanon)
 
Hur tänker du med träningen och vad vill du undvika när du blir äldre?
Själv vill jag undvika onödig smärta och skador. Främst vill jag inte att mina nuvarande skador ska hämma mig.